Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم عرق سرد به کارگردانی سهیل بیرقی و با حضور باران کوثری، امیر جدیدی، سحر دولتشاهی و لیلی رشیدی فردا یکشنبه ۱۰ شهریور در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود.   «عرق سرد» دومین فیلم سهیل بیرقی، بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است. دو سال قبل نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان متوجه شد شوهرش مجید توتونچی که یک مجری برنامه‌های ورزشی تلویزیون است او را ممنوع‌الخروج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیلوفر اردلان مشکلش را به سطح افکار عمومی کشاند و مسئله قانونی مشکل خروج از کشور برای زنان را به یک مسئله همگانی تبدیل کرد.
سهیل بیرقی در «عرق سرد» کاری کرده کارستان. معمولاً فیلم‌هایی که با الهام از یک خبر در دنیای واقعی ساخته می‌شوند خوب درنمی‌آیند. دو سال قبل هم «خشم و هیاهو» را داشتیم که با الهام از ماجرای بین ناصر محمدخانی و شهلا جاهد ساخته شده بود و گاهی سعی می‌کرد از داستان اصلی فاصله بگیرد تا تبدیل به رونوشت آن نشود.   تلاشی که تلاش بی‌دلیل و بی‌نتیجه‌ای بود. یک خطر دیگر در کمین این فیلم‌ها تبدیل‌شدنشان به بیانیه‌ای در حمایت از موضوع به فیلم درآمده است. خطری که با توجه موضوع فیلم –حقوق زنان- به‌شدت در کمین «عرق سرد» بوده، اما سهیل بیرقی از پس آن به‌خوبی برآمده است.
فیلم با نمایش صحنه‌های فوتبال بازی کردن دختران و کاپیتان تیم افروز اردستانی (با بازی باران کوثری که برای این فیلم ۲۱ کیلو کم کرده است) آغاز می‌شود.

در همان سکانس افتتاحیه با حساسیت خانم سرپرست و مسئولین برای حجاب دختر‌های فوتبالیست و کلاً رفتار آن‌ها و انتشار عکس و فیلم از ورزششان آشنا می‌شویم. دختر‌ها آماده اعزام به اردوی خارج از کشور پیش از مسابقه فینال هستند که افروز متوجه می‌شود حق خروج از کشور ندارد. شوهرش او را ممنوع‌الخروج کرده و هیچ راهی برای تماس او باقی نگذاشته است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   حالا او چند روز فرصت دارد تا خروجش از کشور آزاد شود. افروز یک سال است که از شوهرش جدا زندگی می‌کند. اول تراپیست به او توصیه کرده شش ماه دور از هم زندگی کنند و حالا این شش ماه به یک سال رسیده و او در این مدت با یکی از بازیکنان تیم هم‌خانه شده. به نظر می‌رسد اصلاً همین هم‌خانگی دلیل اختلاف پیش‌آمده بین او و شوهرش باشد. اختلافی که با توجه به رفتار شوهر بیشتر جنسی به نظر می‌رسد. فیلم هم به همین دلیل درخطر توقیف بوده است و هست.
بازی‌های فیلم نکته شاخص آن است. امیر جدیدی وقتی با «رخ دیوانه» در سینمای ایران مطرح شد تصور نمی‌کردیم نگاه‌های نمایشگرانه‌اش رو به دوربین که بیشتر مناسب مدلینگ بود تا بازیگری در فیلم‌های بعد تا این حد عوض شود؛ اما در چند سال اخیر با حضور بی‌نظیرش در «اژد‌ها وارد می‌شود»، بازی کیمیایی‌وارش در «قاتل اهلی»، نقش متفاوت و لمپنی در «من» فیلم قبلی همین کارگردان و حالا بازی‌اش در نقش یک مجری برنامه‌های کلیشه تلویزیون با رفتاری ریاکارانه و سلیقه‌های نازل با همه نقش‌های قبلی‌اش متفاوت است.   باران کوثری هم یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه می‌دهد. بازی او شاید هیچ نقصی ندارد جز این‌که به‌رغم کم کردن ۲۱ کیلو از وزنش بازهم به‌عنوان یک فوتبالیست ملی هنوز چاق است. نقش هدی زین‌العابدین جای کار چندانی ندارد، اما این بازیگر زیبا و تازه‌کار چیزی کم نگذاشته است.     می‌ماند سحر دولتشاهی که نیمی از راه بازی را با گریم و انتخاب و طراحی لباس رفته است. دولتشاهی نقش سرپرست چادری فیلم را که رفتار بقیه را زیر نظر دارد و با نگاه از بالا و رفتار ریاکارانه درصدد است مشکل افروز را از هم‌تیمی و هم‌خانه‌اش و به‌طور اعم از بچه‌های تیم جدا کند و او را منزوی نگه دارد بدون اغراق‌های مرسوم در این‌جور بازی‌ها از کار درمی‌آورد.   حتی لیلی رشیدی هم نقش مکملش را خوب از کار درآورده است. او در نقش وکیل افروز هم کمی زرنگ به نظر می‌رسد و هم همدلی ایجاد می‌کند و به‌خصوص در صحنه دعوا با افروز در ماشین به‌خوبی بیننده از متقاعد می‌کند که درنهایت درصدد سوءاستفاده از وضعیت افروز برای معروف شدن خودش نیست گرچه شاید زرنگی‌هایی به خرج داده باشد.
فیلم یک سکانس اروتیک خوب هم دارد که با کمک گرفتن از اشیای صحنه و نگاه‌ها به‌خوبی حس جنسی صحنه را منتقل می‌کند و درعین‌حال از ممیزی هم فرار می‌کند. چون چیزی نشان داده نشده.   ساختن یک صحنه اروتیک بین زن‌وشوهری که یک سال از هم دور بوده‌اند و حالا یکی در تمنای دیگری است و دومی تنها می‌خواهد با یک‌شب امتیاز دادن به هدفش برسد. «عرق سرد» یک فیلم فمینیستی به معنای خوب کلمه است. بیانیه سیاسی نیست. ضدیتی با کسی ندارد.   فیلم بی‌طرفی هم نیست و به‌وضوح سمت قهرمانش و سمت آزادی در انتخاب سبک زندگی ایستاده است. فیلم وضعیتی را تصویر می‌کند که دست زن به هیچ جا بند نیست. شوهر هنوز او را دوست دارد و از حربه قانون در دستش استفاده می‌کند.   افروز اگر صدایش را درنیاورد مشکلی حل نمی‌شود. اگر مسئله را به سطح افکار عمومی و کمپین‌های حقوق بشری بکشاند، فدراسیون و حاکمیت اذیتش می‌کند. هم‌تیمی‌ها حاضر به نرفتن نیستند و حتی هم‌خانه‌اش هم در دوراهی فیکس شدن در تیم و محروم نشدن و در مقابل حمایت از افروز وسوسه شده است.   درمجموع این قانون ناعادلانه است که از هر طرف افروز و زنان را در موقعیت ضعف قرار می‌دهد و مجبور می‌کند از عرف جامعه پیروی کنند و پا از خط بیرون نگذارند. «عرق سرد» درست همین نقطه را هدف می‌گیرد. حساسیت بیننده را برمی‌انگیزد تا او یک‌بار دیگر به‌صورت مسئله نگاه کند. به قانونی که ناعادلانه است و اصلاً عادی نیست، اما به‌تدریج برای همه عادی شده است؛ اما غیرعادی است.   منبع:بلاگ نماوا

منبع: فرارو

کلیدواژه: عرق سرد شبکه نمایش خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، با دستور رییس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.

محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:

با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راه‌اندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.

در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌ها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.

خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخش‌های مربوطه را خواستار شده است.

با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازه‌ای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی می‌شود.

کد خبر 6094485 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت + جزئیات
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • بادیگارد، طلا و مس با مصلحت در آخر هفته تلویزیون
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • سریال جدید آیدا پناهنده چه زمانی منتشر می‌شود؟
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • عکس| فرزاد حسنی و امید حاجیلی در مافیای شبکه نمایش خانگی